Tuesday, March 2, 2010

National Museum

តាមរយៈការស្រាវជ្រាវ មនុស្សខ្មែរចេះធ្វើឧបករណ៏ចិញ្ចឹមសត្វ កសិកម្ម និងអភិវឌ្ឍន៏រហូតចេះ​បង្កើត​​អក្សរ វប្បធម៌ អរិយធម៌ ពិសេសសិលាចារឹកក្នុងចន្លោះយុគបុរេប្រវត្តិ និងសម័យប្រវត្តិសាស្រ្ត។ ភស្តុតាងសំភារៈទាំងនោះ ត្រូវបានរក្សាទុកយ៉ាងប្រុងប្រយ័ត្នក្នុងសារមន្ទីរជាតិ ស្ថិតនៅមិនឆ្ងាយប៉ុន្មានពីព្រះបរមរាជវាំង។
មានអាយុកាលជិតមួយសតវត្សរ៏ សារមន្ទីរជាតិ ( អតីតសារមន្ទីរអាល់ប៊ែរ សារ៉ូ ) ជាកន្លែងដាក់តាំងបង្ហាញវត្ថុ​សិល្បៈ ដែលលាតត្រដាងពីជីវភាពរស់នៅ និងភាពរុងរឿងរបស់បុព្វបុរសខ្មែរនាសម័យអតីតកាល។ គំនិត និង ស្នាដៃដ៏ផ្ចិតផ្ចង់ទាំងនោះ ត្រូវបានប្រមូលយកពីប្រាង្គ​ប្រាសាទ និងស្ថានីយ៏បុរេប្រវត្តិនានា ​ស្ថិតលើដែនដីទំហំ ១៨១០៣៥​ គ.ម ក្រឡា។
“ មកទល់ពេលបច្ចុប្បន្ន សារមន្ទីរមានតាំងពិពរណ៌ជាង២០០វត្ថុសិល្បៈ ដោយបែងចែកទៅតាមសម័យកាល ( មុន កំឡុង និងក្រោយអង្គរ ) ប្រភេទវត្ថុសិល្បៈ ( ថ្មភក់ សំរិទ្ធ ឈើ ... ) ប្រភេទចំលាក់ ( លិប លៀន និងលោត ) និងជាចុងក្រោយគឺរចនាបថ ( ភ្នំដា សំបូរព្រៃគុហ៏... )​ “ នេះបើតាមការពន្យល់របស់មគ្គុទេសក៏សារមន្ទីរ អ្នកស្រី ខា ដាលីន។

អាគារសារមន្ទីរមានទំរង់ជាការេបួនជ្រុង សង់ពទ្ធ័ជុំវិញសួនច្បារដែលមានផ្កាចំរុះ ដុះតាមស្រះទឹកដែលមានផ្កា​ឈូក និងផ្កាព្រលិតខ្លះរីក ខ្លះក្រពុំ។ ទាំងអស់នេះរឹតតែធ្វើឪ្យអាគារបុរាណមួយខ្នងនេះ កាន់តែមានសំរស់មួយ​​​​​​​កំរិតថែម​ទៀត និងជាកន្លែងភ្ញៀវទេសចរណ៏អង្គុយសំរាកវិភាគពីសំនង់អាគារសារមន្ទីរ ក្រោយពីទស្សនារូបចំលាក់នៅ​ខាងក្នុង។
អ្នកទស្សនាត្រូវបានតំរូវឪ្យធ្វើដំនើរចូលតាមច្រកខាងកើតអាគារពណ៌ដីលែង ( ពណ៌តំនាងឪ្យឈាមបុព្វបុរស ) ដោយចាប់ផ្តើមពីកន្លែងតាំងពិពរណ៌សម័យអង្គរ បន្តបន្ទាប់ជាមួយរូបចំលាក់ផ្សេងៗ ហាក់ដូចជាទាញស្មារតីពួក គាត់ឪ្យចូលទៅក្នុងសម័យកាលទាំងអស់នោះ ក្រោមការបកស្រាយដ៏ក្បោះក្បាយពីបណ្តាមគ្គុទេសក៏។​ ភ្ញៀវជាតិ និងអន្តរជាតិក៏អាចយល់ដឹងពីរូបចំលាក់ទាំងនោះ តាមរយៈសៀវភៅមគ្គុទេសក៏ ដែលមានលក់នៅជិតច្រកចូលក្នុងតំលៃសមរម្យ។
យោងតាមអ្នកស្រី សុ វិជ្ជា អ្នកសំរបសំរួលក្នុងសារមន្ទីរបានប្រាប់ថា ការបង់ប្រាក់ចូលទស្សនាសំរាប់ជនបរទេស គឺ៣ដុល្លារ ចំនែកឯពលរដ្ឋខ្មែរគឺ៥០០រៀល។ ដោយឡែកសិស្សនិស្សិត ព្រះសង្ឃ ទាហាន និងជនក្រីក្រគឺពុំត្រូវ​បានតំរូវឪ្យបង់ប្រាក់ឡើយ។ ចំនុចពិសេសស្ថិតនៅត្រង់ថា សារមន្ទីរបើកបំរើ៧ថ្ងៃក្នុងមួយសប្តាហ៏ ចាប់ពីម៉ាង៨ព្រឹក ដល់៥ល្ងាច ដើម្បីបើកឪកាសដល់អ្នករវល់ថ្ងៃសប្តាហ៏ចូលទស្សនា។
រូបចំលាក់ព្រះវិស្ណុដៃ៨ ដែលជារូបចំលាក់ខ្ពស់បំផុតក្នុងសារមន្ទីរ ដងខ្លួនហរិហរៈ និងទំរង់ព្រះភក្រ្ត័ព្រះពុទ្ធរូបជា​ដើម សុទ្ធតែបង្ហាញពីស្នាដៃដ៏ប៉ិនប្រសប់ និងអំនត់អត់ធ្មត់របស់ដូនតាខ្មែរ ដែលជាចំនុចទាក់ទាញក្រសែភ្នែក​ទេសចរណ៏ទាំងឡាយ ឪ្យមកទស្សនាម្តងហើយម្តងទៀតដើម្បីធ្វើការស្វែងយល់ និងសិក្សាចំនុចលំអិតផ្សេងៗ។
“ ខ្ញុំមកទស្សនាទីនេះម្តងទៀត ក្រោយពីមិត្តភក្តិខ្ញុំណែនាំឪ្យមកទីនេះនាឆ្នាំ២០០៥ ដើម្បីអានឪ្យយល់ច្បាស់ពីរូប​ចំលាក់​នីមួយៗ។ ខ្ញុំពេញចិត្តទីនេះ ពិសេសរូបចំលាក់ព្រះពុទ្ធរូប ព្រោះថាព្រះភក្រ្ត័គាត់ហាក់ដូចជាកំពុងញញឹម​រាក់ទាក់ដាក់ខ្ញុំអញ្ចឹង “ នេះជាការលើកបង្ហាញរបស់អ្នកស្រី ហ្គាប៊ី រីបគេ គ្រូបង្រៀនចូលនិវត្តន៏ឆ្លងដែនពីប្រទេស​អាល្លឺម៉ង់។
និស្សិតសាកលវិទ្សាល័យបញ្ញសាស្រ្តម្នាក់ឈ្មោះ គង់ គូគូបានប្រាប់ថា រូបគេក៏ដូចជាមិត្តភក្តិ ជានិច្ចកាលតែងតែ​មក​​សារ​​មន្ទីរ​ជាតិរាល់ពេលពួកគេទំនេរ ដើម្បីសិក្សាពីវត្ថុសិល្បៈ សិលាចារឹកទាំងឡាយឪ្យបានជាក់ក្នុងនាម​ជា​កូន​ខ្មែរ​មួយរូប។
យោងតាមការបកស្រាយរបស់អ្នកស្រី ដាលីន ស្ថាបត្យកម្មមួយនេះ ត្រូវបានចាប់ផ្តើមកសាងនាឆ្នាំ១៩១៧ ក្នុង​រជ្ជកាលព្រះបាទស៊ី សុវត្តិ។ នាឆ្នាំ១៩២០ មានការដាក់សម្ភោធឪ្យប្រើប្រាស់ ​ ចំពេលប្រារព្ធពិធីបុណ្យចូលឆ្នាំ​ក្រោម​ឈ្មោះជាសារមន្ទីរអាល់ប៊ែរ​ សារ៉ូ តាមឈ្មោះរេស៊ីដង់ក្នុងសម័យអាណានិគម​បារាំង។​ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ១៩៥៤ ដែលរោងជាងសិប្បកម្មនេះប្តូរឈ្មោះជាសារមន្ទីរជាតិ​ ក្រោយពីប្រទេសខ្មែរទទួលបាន​ឯករាជ្យ​។​ ជា​អកុសល ទី​កន្លែង​គររូបចំលាក់មួយនេះ ត្រូវបានបំផ្លិចបំផ្លាញម្តងទៀតនាសម័យខ្មែរក្រហម។
“ រហូតដល់ទៅដើមសតវត្សរ៏ទី២១ ដែលសារមន្ទីរចាប់បើកជួសជុល និងទទួលភ្ញៀវទេសចរណ៏សារជាថ្មី ក្រោម​ការ​ជួយឧបត្ថម្ភពីអង្គការយូណេស្គូ និងដៃគូអន្តរជាតិដើម្បីជួសជុលរូបចំលាក់ និងតំរៀបតាម​ទីកន្លែង​សមស្រប​។​ ” ​អ្នកស្រី ដាលីនបន្ថែម។

មគ្គុទេសក៏រូបនេះបានប្រាប់ថា ក្នុងការជួសជុល មានប្រទេសពីរដែលចូលរួមជួសជុលចំលាក់ថ្ម និងចំលាក់សំរិទ្ធ គឺប្រទេសបារាំង និងសហរដ្ឋអាមេរិក។ ដោយឡែកផ្នែកអាគាររួមមាន ការជួសជុលសំនង់បាក់បែក ដំបូលដែល ធ្លុះធ្លាយ និងបណ្តេញសត្វប្រចៀវរាប់ពាន់ក្បាល ដែលលាមកវានាំឪ្យមានក្លិនអសោច។
ការអភិវឌ្ឍន៏បានបន្តកើតមានបន្តិចម្តងៗ និងមិនចេះចប់មិនចេះហើយ ជាមួយចំនួនទេសចរចាប់ពីបន្តិចបន្តួច រហូត​​ដល់ជាមធ្យម៧០០នាក់ ក្នុង១ថ្ងៃ។​ សារមន្ទីរជាតិបានក្លាយជាកន្លែងដ៏មានប្រជាប្រិយភាពទី២ ក្នុងរាជធានី​ភ្នំពេញបន្ទាប់ពីព្រះបរមរាជវាំង។
ស្របពេលគ្នានោះ មានចំនុចមួយចំនួនដែលភ្ញៀវទេសចរមិនមានភាពពេញចិត្តផងដែរ ហើយអាចនឹងធ្វើឪ្យ​សារ​មន្ទីរ​ដ៏​ល្បី​ល្បាញ​នេះក្លាយជាទីស្ងាត់ជ្រងំម្តងទៀត។ “ រាល់ពេលភ្លៀងខ្លាំង តែងតែមានការសាចទឹកតាមតំបន់​ជិត​បង្អួចជានិច្ច ដែលភ្ញៀវមានការលំបាកក្នុងការដើរ។ “​ បងស្រី​ វិជ្ជាសារភាពប្រាប់។
“ ការរៀបចំក្នុងសារមន្ទីរពិតជាមានលក្ខណៈល្អប្រសើរ តែអ្នកមគ្គុទេសក៏ហាក់ដូចជាមិនសូវប្រាប់ខ្ញុំបានច្បាស់ អំពីកាយវិការនៃរូបចំលាក់បានគ្រប់ជ្រុងជ្រោយឡើយ “ អ្នកស្រីហ្គាប៊ី សំដែងភាពមិនពេញចិត្ត។
ជាមួយគ្នានេះ ហ៊ុយ វីរយ៉ា និស្សិតឆ្នាំទី២​នៃវិទ្យាស្ថានបច្ចេកទេសកម្ពុជាបានលើកឡើងថា ពួកគាត់ជានិស្សិត គ្មានសម្ថភាពជួលអ្នកមគ្គុទេសក៏ទេ​ វាធ្វើឪ្យគាត់កាន់តែធុញទ្រាន់នាពេលដែលគាត់មកទីនេះ ហើយគ្មានការ​ពន្យល់​​​ណែនាំពីជនរូបនោះ។
ជួបប្រទះនឹងបញ្ហាយ៉ាងណាក៏ដោយ សព្វថ្ងៃនេះ អាគារវត្ថុសិល្បៈក្បូរក្បាច់មួយខ្នងនេះ នៅតែរង់ចាំទទួលការ គាំទ្រពីភ្ញៀវជាតិ និងអន្តរជាតិ ដើម្បីបន្តការអភិវឌ្ឍនិងបង្កើតថ្មី ក្នុងគោលដៅបំពេញតំរូវចិត្ត និងផ្សព្វផ្សាយកេរ្ត៏​ឈ្មោះ​ប្រទេសកម្ពុជា ព្រះរាជាណាចក្រអច្ឆរយៈ។
លោក​ម័រហ្គេម ក្រេក ទេសចរណ៏សញ្ជាតិអាមេរិក បានសំដែងភាពស្ញើចសរសើរចំពោះវត្ថុសិល្បៈ ដែលវាបាន​បង្ហាញ​ពី​ភាពថ្កុំថ្កើងរបស់ចក្រភពខ្មែរ ដែលជាបណ្តុំសាសនា វប្បធម៌ប្រពៃណី និងអ្នកដឺកនាំដែល​មានរិទ្ធី​អំនាច​។​ ដូច្នេះ ទាំងអស់នោះជាភស្តុតាងសំរាប់ឪ្យកូនខ្មែរជំនាន់ក្រោយខិតខំប្រឹងប្រែង អភិវឌ្ឍប្រទេសខ្លួនឪ្យខ្លាំងក្លា និងរីកចំរើន ដើម្បីក្លាយជាប្រទេសមហាអំនាចប្រចាំអាស៊ីម្តងទៀត។

No comments:

Post a Comment